Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Sytý hladovému nevěří

„Já myslím, že po mnoho staletí existuje takový ruský problém, že Rusko přesně neví, kde začíná a kde končí".

Podle mne je tento citát Václava Havla z roku 2008 přesným vyjádřením toho co dnes sledujeme v přímém přenosu.

 Já jsem jako student nucený promovat z marxismu leninismu nikdy nepřijal Leninskou teorii imperialismu jako posledního stadia kapitalismu. Vždy jsem toto slovo chápal jako označení širšího  nejlépe pak vlastního státního útvaru, který byl produktem myšlenek a schopností vůdce, chcete-li panovníka k rozšíření svého zvráceného pocitu jedinečnosti.

Nesouhlasím s tím, že něco jako národ vytváří nějakou myšlenkovou linku vedoucí k rozšiřování čehokoliv. Za vším podobným hledejme člověka – vůdce. Pokud se budeme zajímat jen o novodobé dějiny, kdy snad můžeme věřit době limitované knihtiskem tak se myslím shodneme,že do jedné party s dnešním nejviditelnějším hráčem na poli imperialismu můžeme zahrnou Napoleona, Hitlera či Stalina.

Historie nám ukázala, že tito lidé byli v jistém směru omezeni na mysli. To ovšem neznamená, že nedosáhli svého. Díky svému omezení byli natolik silní, že se nezastavili před ničím a nikým. Když jsem dnes sledoval záznam rozhovoru presidenta Putina z jeho velitelem kontrarozvědky tak jsem dostal opravdu strach ne nepodobný tomu, který se mi dostává pod kůži, když vidím či čtu dokumenty z padesátých let o čistkách  nejen v Sovětském svazu ale podle jejich vzoru i u nás v době vlády Klementa ukrutného – Gottwalda.

Rusko tím, že přeskočilo jednu vývojovou fázi a skočilo rovnýma nohama z carského Ruska tedy z nevolnictví rovnou do myšlenkového nevolnictví komunistického má díky své velikosti jistý hendikep , který nyní chce svým vůdcem „napravit“ a vrátit svět o desítky let zpět aby si dokázalo, že jeho velikost je to co májí ostatní obdivovat  a hlavně uznávat.

Ano je to velice bohatá země co se na přírodní bohatství týče. Nicméně jeho ekonomická výkonnost je historicky žalostná. Tedy i Putin jistě je schopen na tuto notu hrát a nacházet podporu. Platí jistě úsloví, že sytý hladovému nevěří.

V jistém ohledu syté západní civilizace nyní začíná utrpení s kterým se bude muset vypořádat . A začne to dnes v noci, kdy nejsytější a tím rádoby nejsilnější stát v Evropě tedy Německo bude, podle mne tím, kdo bude utrpení prodlužovat. Jeho energetická závislost na Rusku je evidentní a když nezatopíte a neohřejete si jídlo tak máte problém.

Nejsem jistě obdivovatelem presidenta Zemana , ale on to dnes pojmenoval správně. Možná je to i tím, že si vzpomněl  jak mu bylo po šedesátém osmém a jak mu uteklo mnoho produktivních let. Sankce a zejména ekonomické musí být okamžité a zásadní. Já bych šel jistě dál jak za vypnutím SWIFTu tedy mezinárodního platebního systému. Já bych vypnul všechny platební karty na území Ruska. Dělal bych všechno proto, aby se lid v Rusku měl hůř, protože v Rusku z jejich historie vždy povstal „mužik“ , který nic neměl a tedy neměl co ztratit. Já bych vyzval všechny sportovce  aby na protest se neúčastnili žádných soutěží, kde je zástupce Ruska. Ostatně i třeba NHL by se mohla zříci služeb hráčů Ruska. Třeba německý fotbalový klub Schalke 04 už z dresů odpáral Gazprom – takže je to jen o odvaze ten krok udělat a nehledět jen na máti a dal.

Zde jen odbočím a vidím jako zcela ponižující, že na olympiádě sportovci země s dokázaným státním dopingem nastupují s pěti olympijskými kruhy na hrudi.  Jsem i přesvědčen, že Putin s válkou čekal jen  jak skončí olympiáda v Číně. Kdyby byla jinde tak by tak dlouho nečekal.

Takže nakonec bych použil citát Edmunda Burkeho : „Má-li zlo triumfovat, potřebuje jediné - aby slušní lidé nedělali nic.“.

Je příznačné, že Britanie , která se vymanila z Evropského „impéria“ , jako první také jako první adekvátně zareagovala na dnešní dění. Měla tu výhodu, že se nemusela nikde ptát, jak to kdo vidí a jak mu jeho postup uškodí či pomůže. V tom  je podle mne největší svoboda a síla – rozhodnout se zejména rychle a sám.

Jsem s lidem Ukrajiny a modlím se za nás všechny.

Oto Kaděrka

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Oto Kaděrka | čtvrtek 24.2.2022 23:02 | karma článku: 11,56 | přečteno: 350x
  • Další články autora

Oto Kaděrka

Normalizační daňový kapitalismus

Pro pána Jána co je to za hloupost si řekne nejeden z vás. A já s ním musím souhlasit, protože ty tři slova v nadpise k sobě prostě logicky nepatří. A jak by řekl Galileo „přece se točí“. Za mne jde jen o to jak dlouho.

10.5.2024 v 10:32 | Karma: 20,18 | Přečteno: 412x | Diskuse| Společnost

Oto Kaděrka

Kapitalismus napříště již jen v učebnicích

Jsem ročník 1963 a jsem rád, že mi bylo dáno zažít in natura co jsem se ve školách učil, že je špatné – tedy kapitalismus a že jsem v něm mohl prožít převážnou část svého produktivního života - žít.

9.4.2024 v 9:53 | Karma: 31,06 | Přečteno: 903x | Diskuse| Společnost

Oto Kaděrka

Kaderka a Pelta je jako káva a melta

Kdo alespoň trochu sleduje dění ve sportu tak jistě zaznamenal stávající problém předsedy tenisového svazu ve věci nakládání se státní dotací.

8.3.2024 v 13:54 | Karma: 28,22 | Přečteno: 1945x | Diskuse| Společnost

Oto Kaděrka

Zaostřeno jen na důchodce a zaměstnavatele

Tak mi to připadá, že bez důchodců se tato země nějak nemůže obejít. Ovšem co mi chybí zcela je pochopení podstaty vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec-stát.

7.3.2024 v 10:22 | Karma: 19,50 | Přečteno: 688x | Diskuse| Společnost

Oto Kaděrka

Sucho Bohdana Slámy je to dobrý a nejsou to fámy

Když jsem kupoval lístek na to kino, tak jsem netušil, že si kupuji lístek na něco co mi bude ležet v hlavě a budu se v tom koupat jako Alter Ego celý týden a nejen asi ten.

22.2.2024 v 15:39 | Karma: 12,52 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Byl milý, říkají sousedé o atentátníkovi. Jeho byt s ním prohledalo komando

17. května 2024  11:41

Sousedé atentátníka, jenž postřelil slovenského premiéra Roberta Fica, se shodují, že Juraj C. byl...

Do Gazy dorazily po americkém provizorním molu první kamiony s pomocí

17. května 2024  11:12

Do Pásma Gazy se ráno dostaly první dodávky humanitární pomocí přes provizorní molo, které tam ve...

Muž ve Francii se pokusil podpálit synagogu, policisté ho zastřelili

17. května 2024  9:50,  aktualizováno  11:11

Policie v Rouenu na severu Francie v pátek ráno zastřelila muže, který se pokoušel podpálit...

Opilý muž si ohříval jídlo a usnul. Policisté se do bytu dostali beranidlem

17. května 2024  11:06

Dramatickou službu měli dva ostravští policisté. Beranidlem se museli dostat do bytu v obvodu...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 323
  • Celková karma 22,69
  • Průměrná čtenost 1274x
už spíše starší (60) olomoučák , který poznal, že není lehké zůstat svůj :-)

Seznam rubrik