Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Šetříte a zase špatně

Dostala se ke mně informace, že lid českomoravský na zdražování a vysoké náklady zareagoval tak, že začal šetřit. A hned se slétli ekonomové s názory, že to naše ekonomika nepotřebuje.

Ba co víc, že to ekonomice škodí. Protože,když není spotřeba tak nejsou daně a tak stát neví jak na ně. Tedy nás. Ještě k tomu všemu všichni evidentně zareagovali na ceny energií, protože klesla spotřeba a zásobníky jsou více jak z poloviny plné a ony měly být podle všeho skoro prázdné. A ekonomika se hroutí pod skoro 20 procentní inflací.

Já se ptám co je špatně ? Odpovědi hledám třeba v tom, že máme přebujelou administrativu státu. Jeden můj známý mi sdělil, když jsem mu argumentoval tím, že v mém obchodě je průměrná mzda jak ji máme v našem státě  realitou jen pár měsíců v roce, že mám být rád, že státní zaměstnanci mají běžně „pade“, že aspoň mohou u mne nakupovat. Nebo třeba v tom, že na jednoho hasícího hasiče máme dva zaměstnance v kanceláři. U nás v Olomouci se do bývalé budovy „okresu“ dnes nevejde krajské ředitelství policie. Máme přebujelou nevýrobní sféru státních zaměstnanců a pořád to roste. Otázkou je jestli právě nenastala situace, že výrobní sféra a sféra služeb nedošla do svého pomyslného daňového vrcholu, kdy její daňový výnos nestačí na pokrytí výdajů té nevýrobní.

Ono by tomu celkem napovídalo i to, že Stanjura  se svou partou přepočítává daň z přidané hodnoty a snaží se jí vyztužit bortící se rozpočet. Abych zde snad nenahrával opozici tak je potřeba sdělit, že státní rozpočet s tím jak se mění co čtyři roky Vlády a ty se k lízu dostávají jen a jen sliby – sliby lepších zítřků je jako vlna tsunami mandatorních výdajů a přidáváním  státním zaměstnancům jako ne zcela zanedbatelné voličské základně, je neudržitelný pytel blech. K tomu se přidávají každý podzim odborářské party a chtějí pokrývat zejména zájem svých oveček mít na výplatnici větší číslo, protože tak mají pocit, že jaksi mají víc. No a že je to nereálné zejména ve světě, kde je vše na dluh se najednou ukazuje jako neřešitelné.

No není to problém jen té naší české kotliny. Vláda amerického Texasu začíná vydávat svou vlastní měnu, která se – divme se - bude zase vztahovat ke zlatému standardu. Je jen otázkou času, kdy tak udělají ostatní bohaté americké státy, protože lidi přestávají věřit hodnotám, které jsou kryty jen a jen důvěrou v hodnotu dluhu. Podle mne se začíná smrákat i nad projektem společné měny EUR. Zjevně největší majstrštyk se v dlouhodobém horizontu podařil Anglii, která velice tlačila na svého konkurenta Německo, aby euro přijali místo marky aby následně si nechali Libru a ve finále opustili Evropskou unii jako neperspektivní projekt.

Ale to už jsem se vydal moc daleko. Za mne v naší kotlině místo aby se přemýšlelo nad tím jak naplnit rozpočet z daní by se mělo přemýšlet jak ten rozpočet zeštíhlet. Za mne mezi nejdražším projekty patří krajské zřízení, které já bych změnil na zemské s plnou odpovědností i směrem k ekonomice, kdy daně nesmyslně putují do centra aby následně se čistě účelově rozprostřely bez respektování potřeb. V americkém prostředí je zcela běžné, že každý stát má svou daňovou politiku a lidé se i podle ní rozhodují, kde budou žít a bydlet. Ono by jistě i toto nastartovalo migraci, která vždy a za každých okolností byla hybnou silou veškerého trhu.

Ano chce to jedno. Osvícenou hlavu, která se nebude bát neokázalých řešení jako je třeba i vystoupení ze svazku Evropské unie, protože tolik pitomostí, kterými se musíme řídit a hlavně je musíme platit by jsme doma sami jistě nevymysleli.

Jinak prima jaro                                                                                Oto Kaděrka

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Oto Kaděrka | úterý 11.4.2023 21:57 | karma článku: 42,56 | přečteno: 5109x
  • Další články autora

Oto Kaděrka

Normalizační daňový kapitalismus

Pro pána Jána co je to za hloupost si řekne nejeden z vás. A já s ním musím souhlasit, protože ty tři slova v nadpise k sobě prostě logicky nepatří. A jak by řekl Galileo „přece se točí“. Za mne jde jen o to jak dlouho.

10.5.2024 v 10:32 | Karma: 10,30 | Přečteno: 165x | Diskuse| Společnost

Oto Kaděrka

Kapitalismus napříště již jen v učebnicích

Jsem ročník 1963 a jsem rád, že mi bylo dáno zažít in natura co jsem se ve školách učil, že je špatné – tedy kapitalismus a že jsem v něm mohl prožít převážnou část svého produktivního života - žít.

9.4.2024 v 9:53 | Karma: 30,98 | Přečteno: 901x | Diskuse| Společnost

Oto Kaděrka

Kaderka a Pelta je jako káva a melta

Kdo alespoň trochu sleduje dění ve sportu tak jistě zaznamenal stávající problém předsedy tenisového svazu ve věci nakládání se státní dotací.

8.3.2024 v 13:54 | Karma: 28,22 | Přečteno: 1943x | Diskuse| Společnost

Oto Kaděrka

Zaostřeno jen na důchodce a zaměstnavatele

Tak mi to připadá, že bez důchodců se tato země nějak nemůže obejít. Ovšem co mi chybí zcela je pochopení podstaty vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec-stát.

7.3.2024 v 10:22 | Karma: 19,50 | Přečteno: 687x | Diskuse| Společnost

Oto Kaděrka

Sucho Bohdana Slámy je to dobrý a nejsou to fámy

Když jsem kupoval lístek na to kino, tak jsem netušil, že si kupuji lístek na něco co mi bude ležet v hlavě a budu se v tom koupat jako Alter Ego celý týden a nejen asi ten.

22.2.2024 v 15:39 | Karma: 12,52 | Přečteno: 462x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Hokej Česko - Finsko je pro řadu lidí důležitější, divil se šéf poslanců SPD

10. května 2024  5:43,  aktualizováno  14:39

Přímý přenos Do boje o korespondenční volbu ve Sněmovně vstoupilo v pátek začínající hokejové mistrovství světa...

Slovenská prezidentka Čaputová přijela na „rozlučku“ do Kyjeva

10. května 2024  9:19,  aktualizováno  14:39

Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová při páteční rozlučkové návštěvě Ukrajiny uctila památku 118...

Zlé kuře, dvouocasý pes a vyléčení smrti. Do eurovoleb jdou i bizarní strany

10. května 2024  14:34

Premium O 720 europoslaneckých křesel se v červnu neutkají jen zástupci známých a tradičních stran, ale i...

Při výbuchu a požáru ve sklepě domu na Přerovsku se zranily dvě ženy

10. května 2024  14:15,  aktualizováno  14:30

Při explozi ve sklepě rodinného domu v Jezernici na Přerovsku se dopoledne zranily dvě ženy. Výbuch...

  • Počet článků 323
  • Celková karma 20,83
  • Průměrná čtenost 1274x
už spíše starší (60) olomoučák , který poznal, že není lehké zůstat svůj :-)

Seznam rubrik